Ontspannen als je weinig tijd voor jezelf hebt

Als (jonge) mantelzorger kan het super lastig zijn om wat rust te vinden. Je hebt vaak nóg minder tijd voor jezelf dan anderen om je heen. Met 5 tips hoop ik je wat inspiratie te geven van hele eenvoudige manieren om even te kunnen ontspannen. Want door regelmatig een moment van ontspanning te pakken, kan je lichaam namelijk beter herstellen van de dagelijkse stress waar je mee te maken hebt en daardoor kom jij lekkerder in je vel te zitten.

1. OOHHHMMM

Meditatie klinkt voor veel mensen zweverig, maar het is écht effectief tegen stress. Én je kunt het op heel veel momenten op de dag doen, zonder dat het je veel tijd kost. Als je bijvoorbeeld merkt dat je je wat opgejaagd voelt, kan het je juist even helpen even goed rechtop in je stoel te zitten en voor je uit te staren (ogen dicht mag ook). Probeer dan eens goed je voeten te voelen en van je voeten naar je benen te gaan en dan naar je buik, je borst en je armen. En vervolgens naar je mond, oren, neus, ogen. Je kunt ook als je weinig tijd hebt alleen proberen je voeten goed te voelen. Vaak merk je dan al dat je wat lager in je adem komt te zitten en dat je je alweer ietsje meer ontspannen voelt. Zo kun je in een minuutje tijd al een klein verschil maken. Je hebt ook mooie apps die je kunnen begeleiden bij langere meditaties, zoals bijvoorbeeld de gratis app: .

2. Bewust douchen

Als je onder de douche staat (of als je een geluksvogel bent en lekker in bad kunt liggen), probeer hier dan eens een wat bewuster moment van te maken. Doe je ogen dicht en voel hoe de warmte op je huid aanvoelt. luister eens wat voor geluid het water maakt en ruik eens hoe heerlijk die wasgel eigenlijk écht ruikt. Kortom, probeer eens al je zintuigen te gebruiken. Dat geeft een ontspannen gevoel en je bent ook even weg uit je hoofd.

3. Mooie natuurwandeling

Heb je even wat tijd over? Probeer dan eens per week een (korte) wandeling te maken in de natuur. Woon je dichtbij het bos of het strand? Dat is fantastisch. Want daar kun je echt even je hoofd leegmaken. Maak een mooie wandeling en probeer daarbij vooral te voelen, kijken en horen. Voel de zon of wind op je huid (of als je pech hebt de regen), kijk naar alles om je heen en luister naar de geluiden van vogels, wind, zee of andere mensen in je omgeving. Als je dit doet, dan heeft je hoofd geen mogelijkheid om na te denken en zo geef je je brein maar vooral jezelf even wat rust.

4. Guilty pleasure: verwen jezelf gewoon eens met een lekker taartje

Dit kun je natuurlijk zelf bakken als je graag in de keuken staat. Je familie kan dan ook lekker meegenieten. Maar zorg er vooral voor dat jij eens een keer het lekkerste stukje krijgt. Want dat heb jij ook wel eens verdiend! En kun je niet bakken, pluk dan als het even kan wat spaarcenten uit je spaarpot en spring op je fiets naar de bakker. Kies daar het allerlekkerste taartje/gebakje uit en zorg er voor dat je er echt even van kunt genieten als je het opeet. Natuurlijk moet je niet te veel snoepen, want suikers zijn natuurlijk niet zo heel goed voor je. Maar soms mag je jezelf echt wel even verwennen!

5. Luister echt eens goed naar jouw favoriete muziek

Muziek is niet weg te denken uit ons leven. Vaak zetten we muziek op als we naar school fietsen of tijdens het studeren of een feestje. Maar het kan ook gewoon eens heel fijn zijn om muziek op te zetten en verder helemaal niets te doen. Koptelefoon op en alleen maar luisteren, écht luisteren. Probeer het eens!

Wat is jouw beste manier om te ontspannen?

gerelateerde artikelen

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *