Train je mindset: Mindgym

In de zorg voor je naaste krijg je mentaal vaak veel te verduren. Een gezonde geest kan
je helpen je innerlijke rust te behouden, ook als je je verdrietig of boos voelt, of als dingen niet
lopen zoals je wilt. Bovendien zorgt een gezonde geest ervoor dat je andere mensen beter kan helpen.
Op een duurzame manier. Het trainen van je geest is dus niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor je
dierbaren!

De nieuwe gezondheidsrevolutie: Mentaal sporten

Door de jaren heen werd gezondheid steeds meer gelinkt aan voeding en beweging. Tegenwoordig is het heel normaal
om te letten op wat we eten en te sporten om gezond te blijven. Inmiddels krijgt ook een nieuwe revolutie steeds
meer voeten aan de grond: mentaal sporten. Wouter de Jong, ook bekend als voormalig acteur bij o.a.
Goede Tijden Slechte Tijden en Villa Achterwerk, is inmiddels al meer dan 10 jaar trainer op het gebied van mentale fitheid. Ook schreef hij de bestseller Mindgym: Sportschool voor je geest.

‘Een overweldigende stroom wetenschappelijk bewijs laat zien dat mentale training hét recept is voor een zinvoller en
plezieriger leven. Over tien jaar is ‘aan mindgym doen’ misschien wel net zo normaal als je tanden poetsen. Zodat als je niet mentaal sport, anderen vinden dat je uit je hoofd gaat stinken.’

Train je compassie

Als je regelmatig in contact komt met pijn en lijden is het belangrijk om je compassie te trainen. Compassie gaat verder dan empathie. Bij empathie voel (of denk) je wat de ander voelt (denkt), zonder perse de wens tot verlichting. Denk aan een empathische krantenverkoper die zich verplaatst in jou om een abonnement te verkopen. Uit meer dan 30 onderzoeken blijkt, dat enkel empathie voelen bij andermans pijn, zwaar en uitputtend is. En zelfs tot een burn-out kan lijden. De negatieve gevoelens kunnen zo sterk worden, dat je wilt ontsnappen uit de situatie om jezelf te beschermen.

Compassie vergroot het besef van controle

Een gezond alternatief van empathie is compassie. Hierbij sta je open voor het lijden van de ander en je beseft dat we allemaal verbonden zijn. En het belangrijkste verschil met empathie: de bewuste wens om dit lijden te verlichten. Dat maakt compassie dus meer gericht op actie. Met het trainen van compassie vergroot je het besef dat je controle hebt op de situatie.

Anders met emoties leren om gaan

Veel mensen denken dat de manier waarop ze emoties ervaren vast ligt en deel uitmaakt van hun persoonlijkheid. Maar door het herhaaldelijk trainen van compassie, ontstaan er nieuwe verbindingen in ons brein. Dit kan leiden tot nieuwe gewoontes en vaardigheden, waardoor we anders met emoties leren om te gaan.

‘Als je alleen empathie hebt voor de persoon voor wie je zorgt, dan neem je emoties van verdriet en pijn over. Dit kan jou lichamelijk en emotioneel uitputten. Vanuit compassie openstaan voor andermans pijn, zowel van bekenden en geliefden als van vreemden, brengt paradoxaal genoeg meer gezondheid en meer geluk. Het gevoel dat je hetzelfde ervaart, en (dus) meer overeenkomsten ziet, met de wens tot verlichting geeft namelijk meer gevoel van verbondenheid.’ Aldus Wouter

Een scherpe geest

Door je mentale fitheid te trainen, leer je niet om vrij te zijn van bepaalde ervaringen. Wel leer je vrijheid te ontdekken ín de ervaring die je hebt. Met een scherpe geest weet je waar je invloed op hebt en wat je moet accepteren. Er zijn veel oefeningen waarmee je je mentale fitheid kunt trainen. Maar de basis bij alle oefeningen is dat je het volgende traint: het besef dat je controle hebt!

Vind je dit interessant? Lees dan het boek Mindgym

gerelateerde artikelen

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *