Dag Truus, zelfmanagement beteeknt voor mij als CI ( cochleair implantaat ) gebruiker, dat ik moet zorgen dat ik zelf de tijd bepaal, die ik aan mijn activiteiten zoals vrijwilligerswerk en contacten met anderen besteed.Ik ben slechthorend en in het verleden heb ik ervaren hoe gemakkelijk je over je eigen grenxzen gaat.Mensen met een auditieve handicap hebben een beperkter potje energie voor allerlei activiteiten, omdat zij zoveel energie kwijt zijn aan alle inspanningen om goed te communiceren / luisteren naar anderen. Het is nog niet zo lang bekend ,dat vermoeidheid een grote invloed heeft op het functioneren van slechthorenden ik ben erg blij dat die kennis er nu wel is en ik er niet meer zo op aangekeken word als ik mij excuseer en mij terug trek.Zelf heb ik in de loop der jaren geleerd maar 1 afspraak per dag in mijn agenda te noterenen na een hele dag inspanning een dag wat rustiger aan te doen. Het zal voor iedereen anders zijn met de diverse beperkingen. Maar het is heel goed aan te leren en dat kan een ander weer steun geven.

De themadag “zelfmanagement …kan ik dat ….”heeft bij mij een heel fijn gevoel achter gelaten.We leren op deze wijze hoe we met elkaars beperkingen kunnen omgaan en ook van elkaar kunnen we leren. Het is wel heel duidelijk naar voren gekomen dat we ons nog heel veel moeten toeleggen op voorlichting naar buiten toe . mensen zonder beperkingen en professionals tonen vaak een groot gebrek aan inlevingsvermogen en behandelen de mensen met beperkingen – ook chronisch zieken als diabets etc – vaak als onmondige kinderen die maar moeten luisteren naar wat hun omgeving hun aanbeveelt. het gekke is dat juist WIJ weten wat we voelen en dat WIJ er mee moeten leven… dus wat meer respect en invoelingsvermogen is best wenselijk.
hartelijke groet Ida